נעזור לך למשש את זכויותך לקבלת פיצוי במהירות ובסודיות מלאה

נעזור לך למשש את זכויותך לקבלת פיצוי במהירות ובסודיות מלאה

דף הבית » זכויות הילד במשפחה » קצבת ילדים 2024

קצבת ילדים 2024

משפחה עם ילדים עד גיל 18 מקבלת מביטוח לאומי (נכון ל-2024) בכל 20 לחודש סכום לפי מספר הילדים במשפחה:

  • 169 ש"ח לילד ראשון
  • 214 ש"ח לילד שני
  • 214 ש"ח לילד שלישי
  • 214 ש"ח לילד רביעי
  • 169 ש"ח מהילד החמישי ואילך.

במידה וההורים מקבלים קצבאות קיום, הם זכאים לתוספת של 111 ש"ח עבור הילד השלישי ולתוספת של 111 ש"ח לילד הרביעי.

קצבת ילדים סכום לפי מספר הילד במשפחה

הכי נוח להבין את הנתונים של קצבת ילדים טבלה לפי מספר הילד במשפחה. נכון לשנת 2024, המשפחה תקבל סכום של 169 ש"ח עבור הילד הראשון ו-214 ש"ח עבור הילד השני, השלישי והרביעי (בנפרד לכל אחד). מהילד החמישי ואילך, המשפחה תקבל 169 ש"ח. עם זאת, קיימת כאמור תוספת של 111 ש"ח עבור הילד השלישי ועבור הילד הרביעי (בנפרד) להורים שמקבלים קצבאות קיום מהביטוח הלאומי.  

העלאת קצבאות ילדים בשנת 2024

לשנת 2024, קצבאות הילדים כפופות לשינויים על בסיס המדד ולא על השכר הממוצע, תוך הפרדה מקצבת נכות כללית, שירותים מיוחדים וקצבאות לילדים נכים. ראוי לציין כי עבור הילד הראשון במשפחה, קצבת הילדים החודשית עלתה מ-164 ש"ח ל-169 ש"ח. בינתיים, הקצבה לילד השני, השלישי והרביעי הועלתה ל-214 ש"ח לעומת 204 ש"ח הקודמים.

תנאי זכאות עבור קצבת ילדים

הזכאות לקצבה זו כוללת ילדים עד גיל 18, שאינם נשואים ומתגוררים בישראל. הוראות ספציפיות חלות על ילדים השוהים בחו"ל. המוטבים יכולים לנוע בין הורים ביולוגיים, הורים מאמצים, אפוטרופוסים ועד ילדים שהיגרו לישראל ללא הוריהם. בנוסף, תושבי חוץ יכולים להיות זכאים גם אם הם עומדים בדרישות תושבות ותעסוקה ספציפיות.

האם מקבלים קצבת ילדים אם נמצאים בחו"ל?

במקרים של נסיעות ילדים לחו"ל, חיוני להיות מודעים להמשכיות הקצבאות. קצבת הילדים נמשכת בשלושת החודשים הראשונים של שהותם מחוץ לישראל. מעבר לחודש השלישי חלה הפסקת תשלום זה, עם חריגים מסוימים על בסיס תנאים ספציפיים, לרבות מטלות של מעסיק ישראלי, טיפולים רפואיים שאינם זמינים בישראל ועוד.

ניצול הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי

תהליך ניצול קצבת הילדים הוא לרוב אוטומטי, תוך הסתמכות על מידע המועבר מבתי החולים למוסד לביטוח לאומי. במיוחד עבור יולדות שילדו לראשונה או מעורבות בפונדקאות, בית החולים דורש את פרטי חשבון הבנק הרלוונטיים. הקצבה תחול לאחר שילד חי לפחות שבעה ימים לאחר הלידה או עם שחרורו של הילד מבית החולים. עם זאת, בתרחישים ספציפיים, כמו לילדים שנולדו בחו"ל או בבית, ילדים מאומצים או ילדים תחת אפוטרופסות, הקצבה אינה מופעלת אוטומטית. את התביעות יש להגיש למוסד לביטוח לאומי תוך חלון של 12 חודשים ממועד תחילת הזכאות.

מועד תשלום ביטוח לאומי לקצבאות ילדים

נכון לשנת 2024, הקצבה משולמת ללא קשר להכנסות המשפחה בכל 20 לחודש. עם זאת, חשוב להבין את היבטי התזמון הקשורים לקצבאות אלו. עבור ילדים שנולדו, עלו או אומצו עד ה-15 בכל חודש נתון, הקצבה מתחילה מתחילת אותו חודש. עם זאת, אם אירועים אלו מתרחשים לאחר ה-15, הקצבה מתחילה מהחודש העוקב. קצבה זו נמשכת עד לחודש מלאו של ילד לגיל 18. בנסיבות מצערות של פטירת הילד, הקצבה נמשכת למשך שלושה חודשים נוספים לאחר פטירתו. 

איך מקבלים קצבת ילדים לאם חד הורית?

התשלומים מגיעים באופן מסורתי לאם במשפחות שבהן שני ההורים מתגוררים עם ילדיהם. עם זאת, ישנם שינויים במבנה התשלומים להורים מאמצים, הורים גרושים או פרודים ואפוטרופוסים. שינויים בפרטי התשלום מחייבים פניות רשמיות למוסד לביטוח לאומי. באופן עקרוני, הקצבה משולמת לידי האם – אפילו אם הילדים במשמורת משותפת – אך במידה והילדים נמצאים אצל האב בלבד, הקצבה תגיע אליו. בנוסף, החוק מאפשר לשלם את הקצבה להורה השני במידה וההורים מגיעים ביניהם להסכמה או בהתאם לפסק דין. במקרים אלו, הקצבה תשולם במלואה להורה אחד בלבד. 

למי פונים אם לא מקבלים את הקצבה?

אם מתעוררות חילוקי דעות בנוגע להחלטות הזכאות שהתקבלו על ידי המוסד לביטוח לאומי, זכותו של אדם להגיש ערעור בתוך 12 חודשים לבית הדין לעבודה. סיוע משפטי ניתן למקרים מסוג זה באמצעות לשכות הסיוע המשפטי של משרד המשפטים. כמו כן, ועדת תביעות מציעה דרך נוספת לבחון את החלטות המוסד לביטוח לאומי.

היתרונות של הקצבה

מלבד השימוש בקצבה כדי לעזור להורים בישראל להתמודד עם יוקר המחיה הכרוך בגידול ילדים, יש גם יתרונות כלכליים. כך לדוגמא נכון לשנת 2024, היבט ראוי לציון במדיניות קצבאות הילדים הוא הפטור מתשלומי מס הכנסה. למרות זאת, למוסד לביטוח לאומי שמורה הזכות לנכות מהקצבה בגין כל חוב הנובע מתשלומי יתר בקצבאות או אי תשלום דמי ביטוח. כמו כן, מאז ינואר 2017 נקבעה תכנית חיסכון אישית לכל ילד הזכאי לקצבת הילדים.

שאלות ותשובות

כיצד נקבעות קצבאות הילדים בישראל לשנת 2024?

לפי המדד ולא לפי השכר הממוצע.

מי הנהנים העיקריים מקצבת הילדים?

הורים ביולוגיים, הורים מאמצים, אפוטרופוסים וילדים שהיגרו לישראל ללא הוריהם.

כמה זמן ימשיכו ילדים הנוסעים לחו"ל לקבל את הקצבה?

ילדים בחו"ל יקבלו את הקצבה עבור שלושת החודשים הראשונים לשהותם.

אילו פעולות יש לנקוט אם קצבת ילדים לא משולמת אוטומטית?

יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי תוך 12 חודשים ממועד תחילת הזכאות.

למי משולמת קצבת הילדים בדרך כלל במשפחה שבה שני ההורים מתגוררים עם ילדיהם?

הקצבה משולמת בדרך כלל לאם.

במה שונה גובה הקצבה למשפחות המקבלות דמי קיום עבור ילדם השלישי והרביעי בשנת 2024?

הטבה נוספת של 111 ₪ קיימת לילד שלישי ורביעי במשפחות כאלה.

מה קורה לקצבת הילדים אם ילד נולד או מאומץ עד ה-15 בחודש?

הקצבה מתחילה מתחילת אותו חודש ממש. בחודש הראשון כדאי לעקוב אחר התשלומים. 

האם קצבאות הילדים חייבות במס הכנסה?

לא, קצבאות ילדים פטורות מתשלומי מס הכנסה. עם זאת, באחריות ההורים לוודא שהזכויות שלהם נשמרות. 

נגישות

סובל ממחלה או פציעה? ייתכן ומגיע לך כסף רב!
השאר פרטים לבדיקת זכאות

מעוניין להוציא תו נכה?

בדיקת זכאות ללא עלות! קבלו תשובה תוך 15 יום!