נעזור לך למשש את זכויותך לקבלת פיצוי במהירות ובסודיות מלאה

נעזור לך למשש את זכויותך לקבלת פיצוי במהירות ובסודיות מלאה

דף הבית » זכויות לקשישים » זכויות חולה סיעודי

זכויות חולה סיעודי

חולה סיעודי זכאי לקבל מהמדינה סיוע שניתן על ידי המוסד לביטוח לאומי, סיוע במימון אשפוז שניתן על ידי משרד הבריאות או קופות החולים ובמידת הצורך גם סיוע במימון הטיפול: החל מגמלת סיעוד, דרך קצבת שירותים מיוחדים ועד גמלת ילד נכה, תשלום עבור מטפל סיעודי או עזרה סיעודית לניצולי השואה

מהן זכויות החולה הסיעודי?

ממשלת ישראל, באמצעות מחלקות שונות כמו המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות, קופות החולים ומשרד הרווחה, מעניקה שלל הטבות לחולים סיעודיים. הטבות אלו מבוססות על חוקים רבים, ביניהם חוק הביטוח הלאומי וחוק ביטוח בריאות ממלכתי. גישה להטבות אלו מחייבת מילוי תנאים ספציפיים הקבועים בחוקים אלו.

איך מגדירים חולה סיעודי שמגיעות לו זכויות?

ההגדרה של חולה סיעודי היא ספציפית: הכוונה היא לאנשים הסובלים מבעיות בריאות ארוכות טווח, הנובעות ממחלות כרוניות, נכויות פיזיות מתמשכות או ליקויים נפשיים מתמשכים. תנאים אלה אינם חולפים; הם מתמשכים ומשפיעים על חיי היום-יום של הפרט.

מה ההבדל בין זכויות חולה סיעודי לחולה סיעודי מורכב?

כדי שמישהו יסומן כמטופל סיעודי, עליו לעמוד בפני אחת או יותר מהנסיבות הבאות: ריתוק למיטה או לכיסא גלגלים, חוסר שליטה על תפקודי הגוף שלו, קושי בהליכה או הסתמכות על סיוע לפעולות יומיומיות כמו לבוש, אכילה, רחצה וניידות. עם זאת, אותם חולים סיעודיים אשר, מלבד צרכיהם היומיומיים, זקוקים להשגחה רפואית מתמדת, מכונים "חולים סיעודיים מורכבים". חשוב לציין שהחל משנת 2009, חולים שניזונו בצינור עברו מהקטגוריה של "מורכבים" לחולים סיעודיים רגילים.

זכויות החולה הסיעודי מבחינת שהות

למטופלים סיעודיים יש מגוון פתרונות סיוע. למשל, השוהים בבית יכולים להיעזר במוסד לביטוח לאומי. בינתיים, המימון לאשפוז יכול להגיע ממקורות שונים, מותנה במצבו של החולה. אם האשפוז נובע מ"תשישות נפשית", משרד הבריאות לקח על עצמו את העלויות. אם זה נובע מנכות תפקודית קלה שכותרתה "תשישות", משרד הרווחה מתערב. במקרים סיעודיים מורכבים או חולים עם מצבי נשימה כרוניים, קופות החולים נושאות בהוצאות. בנוסף, קשישים הזקוקים לשיקום רפואי בבית חולים נעזרים בתמיכה מקופות החולים.

סיוע לחולים סיעודיים שמאושפזים

חיוני להתאים את מצב המטופל למסגרת המוסדית המתאימה לאשפוז. זה מבטיח שהמטופל יקבל את הטיפול הטוב ביותר תוך מקסום היתרונות מהמדינה. למשל, מטופלים העומדים בקריטריונים הסיעודיים או התשושים של משרד הבריאות יכולים לקבל סיוע כספי לאשפוזם במחלקות או במוסדות ספציפיים. אלה מוגדרים על סמך הערכות רפואיות קפדניות. 

סיוע לחולה הסיעודי בזכויות של משרד הרווחה

בחלק מהמקרים משרד הרווחה מציע סיוע. אדם המראה רק ירידה קלה עד מתונה בתפקוד היומיומי וזקוק לעזרה חלקית יכול לקבל מימון לאשפוזו ממשרד הרווחה, בתנאי שהוא מתאים להגדרתו.

סיוע לחולה הסיעודי עם מורכבות תפקודית ורפואית חמורה

למטופלים עם מורכבות תפקודית ורפואית חמורה, קופות החולים לוקחות אחריות. הם מכסים את עלויות האשפוז במחלקות ספציפיות, ללא הגבלה על משך הזמן, כל עוד הצורך הרפואי נמשך. זאת ועוד, חולים שעברו הנשמה ממושכת ולא הצליחו להיגמל ממנו לאחר ניסיונות מרובים, מטופלים גם בקופות החולים.

זכויות החולה הסיעודי במימון הטיפול

המשרד לביטוח לאומי מאפשר לחולים סיעודיים לנצל זכויות שמסייעות להם לממן את הטיפול. להלן חלק מהגמלאות והקצבאות שאותן החולים הסיעודיים יכולים לקבל:

  • גמלת סיעוד
  • קצבת שירותים מיוחדים ותוספת לקצבת שירותים מיוחדים לחולה סיעודי שמונשם במכונת הנשמה
  • גמלת ילד נכה ותוספת לגמלת ילד נכה עבור ילד מונשם
  • תשלום עבור מטפל סיעודי לבני משפחה של חללי פעולות איבה
  • עזרה סיעודית לניצולי שואה

איזה זכויות יש לחולה הסיעודי מבחינת ביטוחים?

חולה סיעודי יכול להפעיל את הזכויות השמורות לו בפוליסת ביטוח אחיד קבוצתי של קופות החולים או בפוליסה של חברת ביטוח פרטית. בנוסף, תינוקות, ילדים ובני נוער במצב סיעודי פטורים מתשלום דמי ביטוח סיעודי.

מה הזכויות של החולה הסיעודי במישור המשפטי?

חולה סיעודי זכאי לסיוע עם שירותי אפוטרופסות, תומך החלטות וייפוי כוח מתמשך. במידה והוא זקוק לשירותי ייעוץ כלליים שאינם משפטיים, ניתן לקבל אותם במוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי במספר הטלפון *9696.  

זכויות החולה הסיעודי הקשיש

קשישים המתמודדים עם ירידה תפקודית עקב אירועים רפואיים, כמו שבץ מוחי, שברים או ניתוחים גדולים, יכולים לקבל מימון אשפוזים לשיקום רפואי מקופות החולים, מה שמבטיח שהם יקבלו את הטיפול הדרוש להם כדי לחזור לתפקודם.

על איזה חוק מבוססות זכויות החולה הסיעודי?

זכויות החולה הסיעודי בישראל נעוצות בשילוב של תקנות משפטיות, אתיקה מקצועית ומדיניות המדינה. בישראל, זכויות החולים בכלל והחולים הסיעודיים בפרט מעוגנות בחוק זכויות החולה משנת 1996. חוק זה מדגיש את חשיבות ההכרה באוטונומיה, בכבודו ובפרטיותו של החולה. עבור חולים סיעודיים, בין אם במסגרות של בתי חולים, במרכזי שיקום או במוסדות סיעודיים, זכויות אלו הופכות למשמעותיות במיוחד לאור האופי האינטימי של הטיפול הסיעודי.

איך מתאימים את הזכויות לחולה הסיעודי?

למטופלים סיעודיים יש זכות לקבל טיפול מתאים ומקצועי בהתאם למצבם הרפואי ולצרכיהם האישיים. זה כולל זכות להערכה, תכנון ויישום מתאימים של התערבויות סיעודיות. יתרה מכך, יש להתייחס למטופלים בכבוד, ללא כל אפליה על בסיס גזע, מין, לאום, מצב סוציו-אקונומי או כל קריטריון לא רלוונטי אחר. 

שאלות ותשובות

למה כדאי להכיר את זכויות החולה הסיעודי?

חיוני לחולים סיעודיים ובני משפחותיהם להיות מודעים לזכויות אלה כדי להבטיח שהם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר ומטופלים בכבוד ובכבוד המגיע להם.

האם כל חולה סיעודי זכאי למימון האשפוז?

לא. קיימות נסיבות שבהן חולים מסוימים עשויים שלא להיות זכאים למימון ממשרד הבריאות, לרבות אלה עם דרישות סיעוד מורכבות.

נגישות

סובל ממחלה או פציעה? ייתכן ומגיע לך כסף רב!
השאר פרטים לבדיקת זכאות

מעוניין להוציא תו נכה?

בדיקת זכאות ללא עלות! קבלו תשובה תוך 15 יום!