נעזור לך למשש את זכויותך לקבלת פיצוי במהירות ובסודיות מלאה

נעזור לך למשש את זכויותך לקבלת פיצוי במהירות ובסודיות מלאה

דף הבית » זכויות לקשישים » גמלת סיעוד רמה ב'

גמלת סיעוד רמה ב'

עד חודש נובמבר 2018 היו נהוג לחלק את שיעורי גמלת הסיעוד ל-3 רמות, שנקבעו לפי מידת התלות של המבוטח בזולת או דרגת ההשגחה שהוא זקוק לה. ברמה ב' הזכאים מקבלים גמלה בשיעור 150%, שהשווי שלה הוא 16 שעות טיפול שבועיות, או 8 שעות טיפול למי שזכאים לגמלה מופחתת בגלל גובה הכנסותיהם. ברמה ב', מעסיקים של מטפל ישראלי זכאים בהתאם לתנאים לתוספת שעות טיפול

מהי גמלת סיעוד רמה ב'?

גמלת סיעוד ברמה ב', המיועדת לאנשים ספציפיים עם צרכים מוגדרים, מבטיחה שהם מקבלים את הטיפול והתמיכה הדרושים כדי לנהל חיים נוחים יותר. עם זאת, לא רבים מביאים בחשבון שרק עד חודש נובמבר 2018 בוצע הדירוג של שיעורי גמלת הסיעוד על פי 3 רמות. בפועל, רבים מהמבוטחים של המוסד לביטוח לאומי עדיין זכאים לגמלת סיעוד על פי החלוקה הזו. 

כיצד קובעים זכאות לגמלת סיעוד רמה ב'?

הקריטריון העיקרי שבו צריך לעמוד על מנת לקבל כל רמה של גמלת סיעוד הוא מבחן תפקוד של המוסד לביטוח לאומי. מטרת המבחן היא לחלק נקודות על פי התפקוד של המבוטח בסעיפים שונים. כך לדוגמא גמלת סיעוד רמה 2 נקבעת ליחידים שצברו בין 3.5 ל-4.5 נקודות תלות במבחן התפקוד.

מי יכולים לקבל את גמלת הסיעוד ברמה ב'?

הטבה זו מותאמת למי שתלוי מאוד בסיוע ברוב הפעילויות היומיומיות במהלך רוב היום, לאחר שצבר בין 6 ל-8.5 נקודות. המשמעות בפועל היא שהמבוטחים שמקבלים את הניקוד הרלוונטי עבור גמלת הסיעוד ברמה ב' זקוקים לעזרה יחסית משמעותית.

מה הקשר בין גיל לבין גמלת סיעוד ברמה ב'?

אנשים בני 90 ומעלה עם גמלת סיעוד ברמה 2 מועלים אוטומטית לרמה המקסימלית, מה שאומר שהם זכאים לגמלת סיעוד ברמה ג'. מטבע הדברים, ככל שהמבוטחים קיבלו מוקדם יותר את הזכאות לגמלת סיעוד ברמה ב' לפני 2018, כך סביר להניח שהיום הם כבר בגיל שמאפשר להם לקבל את גמלת הסיעוד ברמה ג'. 

מה היתרונות של גמלת סיעוד רמה ב'?

המטרה של גמלת סיעוד ברמה ב' היא לסייע למבוטחים להתמודד עם הקשיים. כדי להקל עליהם ברמה היום יומית, קיימים כמה כלים שניתנים על ידי המוסד לביטוח לאומי עבור הזכאים לגמלת סיעוד ברמה ב':

1. שעות טיפול: עם הקצאת גמלת סיעוד רמה ב' יקבלו המוטבים 10 שעות טיפול שבועיות.

2. החלפת מזומנים: המוטבים יכולים להחליף עד 4 שעות טיפול במזומן. כל שעת טיפול שווה ל-214 ₪ (נכון ל-1 באפריל 2023). למשל, ניתן לבחור ב-6 שעות טיפול בשבוע וקצבה של 856 ש"ח לחודש.

3. שירותי סיעוד: ניתן להחליף שעות של טיפול אישי בבית בשירותים כמו ביקורים במרכז יום, חברות בקהילה תומכת, מוצרי ספיגה, לחצני מצוקה ושירותי כביסה.

4. שעות נוספות: מעסיקים של מטפל ישראלי עשויים להיות זכאים לשעות טיפול נוספות בהתאם לתנאים מסוימים.

כיצד יוצרים קשר עם המוסד לביטוח לאומי כדי לקבל מידע על גמלת הסיעוד ברמה ב'?

המוסד לביטוח לאומי מפעיל אמצעי יצירת קשר שונים עבור מי שעומדים בקריטריונים של גמלת הסיעוד ברמה ב'. אפשרות אחת היא לחייג למספר 2637* מיום ראשון עד חמישי, 8:00 עד 17:00. אפשרות שנייה היא לבצע את הפעולות לחישוב הגמלה בצורה עצמאית, על ידי מחשבון מקוון: השתמשו במחשבון "בחירת סל שירותים בסיעוד". לאחר בחירת השירותים, הדפיסו את הטופס ושלחו אותו באופן מקוון. אפשרות שלישית היא להגיע פיזית אל סניף ביטוח לאומי, אך צריך למלא את טופס הבחירה ולהגישו בסניף הביטוח הלאומי הקרוב.

גמלת סיעוד וקצבאות אחרות

מספר קריטריונים קובעים את הזכאות לגמלת סיעוד. אלה כוללים גיל, סטטוס תושבות והעדר זכאות לקצבאות או הטבות דומות אחרות. כך למשל, דיירי מסגרות סיעודי עלולים שלא להיות זכאים לקצבת סיעוד מלאה, שכן המתקן עצמו מקבל הקצאה נפרדת לטיפול בחולה. עם זאת, ייתכנו חריגים או התאמות במקרים מסוימים.

קביעת גובה גמלת הסיעוד

גובה קצבת הסיעוד משתנה ונקבע על פי שילוב של גורמים, לרבות מידת הסיוע הנדרש, הכנסת המוטב ונסיבות אישיות נוספות. בדיקות תקופתיות נערכות כדי להבטיח שהנמענים ממשיכים לעמוד בקריטריונים לזכאות ושכמות התמיכה הניתנת תואמת את צרכיהם הנוכחיים. אם מצבו של מקבל משתנה, או אם יש שינויים בנסיבות אחרות שעשויות להשפיע על הזכאות או גובה הקצבה, חובה לדווח על שינויים אלו למוסד לביטוח לאומי בהקדם.

שאלות ותשובות

מה ההבדל בין גמלת סיעוד ברמה ב' לבין רמה א'?

גמלת סיעוד רמה א' היא בשיעור 91%, בעוד גמלת סיעוד רמה ב' נקבעה בשיעור של 150%, השווה ל-16 שעות שבועיות של סיוע מטפל אישי או 8 שעות למי שמקבל גמלה מופחתת עקב מגבלות הכנסה.

מה הגמלה שמקבלים אם מגיעים להכנסה חודשית של 10 אלף ש"ח?

אדם בן 84 שאינו יכול להתלבש, לאכול או להתקלח ללא סיוע זכאי להטבה ברמה ב', המזכה אותו ב-16 שעות טיפול שבועיות. עם הכנסה חודשית של 10,000 ₪ הוא יקבל גמלה מופחתת של 8 שעות שבועיות.

האם אפשר לקבל גמלת סיעוד ברמה ב' כל עוד מאושפזים בבית חולים?

אלו שמאושפזים בבית חולים כלליים שומרים על שירותי המטפל שלהם במשך 30 הימים הראשונים. לאחר אשפוז ממושך או לאחר שחרור ממוסד סיעודי, גמלת הסיעוד מוחזרת למצבה הקודם, ללא קשר למשך האשפוז.

מה המטרות של גמלת סיעוד ברמה ב'?

גמלת סיעוד רמה ב' היא הוראה משמעותית שנועדה להבטיח שאנשים עם תלות משמעותית יקבלו את התמיכה והטיפול הדרושים. לפיכך, כדאי להתעדכן מול בעלי מקצוע לגבי האפשרויות וההפרשות השונות כדי להפיק את המרב מההטבות הניתנות.

נגישות

סובל ממחלה או פציעה? ייתכן ומגיע לך כסף רב!
השאר פרטים לבדיקת זכאות

מעוניין להוציא תו נכה?

בדיקת זכאות ללא עלות! קבלו תשובה תוך 15 יום!