נעזור לך למשש את זכויותך לקבלת פיצוי במהירות ובסודיות מלאה

נעזור לך למשש את זכויותך לקבלת פיצוי במהירות ובסודיות מלאה

דף הבית » זכויות נכים » קצבת זיקנה לנכה

קצבת זיקנה לנכה

זכאים לקצבת נכות כללית שהגיעו לגיל פרישה יכולים להתחיל לקבל קצבת זיקנה, שמכונה גם "קצבת אזרח ותיק". קצבת זיקנה לנכה משולמת במקום קצבת הנכות והיא כוללת השלמה לסכום קצבת הנכות שהזכאים קיבלו טרם גיל הפרישה. אולם אם קצבת הזקנה קטנה מקצבת הנכות שקיבלו בעבר, זכאים המוטבים לתוספת. תוספת זו מביאה ל"קצבת זקנה לנכים" (קצבת אזרח ותיק לנכים).

בנוסף, מקבלי הקצבה זכאים להנחה בחשבון חשמל ומים, דמי ביטוח בריאות מינימאליים, סיוע בשכר דירה, פטורים בקופות חולים, הנחות בתשלומים לשירותי בזק, הנחה בארנונה ומענקי חימום.

שיעור קצבת נכות לשנת 2023

אחוז הנכותסכום הקצבה לדרגת אי כושר
100% או 75% (קצבה מלאה)4,063₪
74% (קצבה חלקית)2,770₪
65% (קצבה חלקית)2,496₪
60% (קצבה חלקית)2,345₪

זכאות והטבות לקצבת זיקנה לנכים

אדם זכאי לקצבת נכות עד הגיעם לגיל פרישה. עם ההגעה לגיל הפרישה, קצבת הנכות מוחלפת בקצבת זקנה המכונה גם קצבת אזרח ותיק. אולם אם קצבת הזקנה קטנה מקצבת הנכות שקיבלה בעבר, זכאים המוטבים לתוספת. תוספת זו מביאה ל"קצבת זקנה לנכים" (קצבת אזרח ותיק לנכים).

קריטריונים לזכאות לקבלת קצבת זיקנה לנכה

הזכאות לקצבת הזקנה לנכים נקבעת לפי האם הסכום הכולל של קצבת הזקנה (הכוללת תוספת ותק ותוספת לבני זוג/ילדים, אם רלוונטי) נמוך מקצבת הנכות שהתקבלה לפני כן. אם מקבל קצבת זקנה לנכה אינו עומד עוד בתנאי הזכאות לתוספת תלויים (לקצבת נכות) וקצבת הזקנה, לרבות תוספת לבני זוג/ילדים, גבוהה מקצבת הזקנה – קצבת נכות ללא תוספת התלויים תועבר לקצבת הזקנה הרגילה.

כיצד מקבלים קצבאות זיקנה לנכים?

ראשית, יש להגיש תביעה לקצבת זקנה. שנית, המוסד לביטוח לאומי שולח טופס תביעה כחודש לפני הגעת הפרט לגיל פרישה. במידה ולא קיבלתם את הטופס, ניתן לפנות למוקד *6050 או למלא טופס מקוון. בנוסף, ניתן להוריד קובץ להדפסה ומילוי ידני של הפרטים, או להזמין טופס מודפס שיישלח בדואר.

הטבות למקבלי קצבת זיקנה לנכה

מקבלי קצבת זקנה לנכים זכאים למגוון הטבות. ההטבה העיקרית היא הנחה בחשבון החשמל, שיכולה להגיע לאלפי שקלים בחודש. בנוסף, ישנה הטבה שבאה לידי ביטוי בתעריף חשבונות מים מופחת וסכום מינימום לתשלום דמי ביטוח בריאות. 

מלבד האמור לעיל, ההטבות כוללות סיוע בשכר דירה, הנחות ופטורים מקופות חולים, הנחה על שירותי בזק, מענק חימום והנחה בארנונה. בכל מקרה, זכאים הזכאים לאחת מהטבות אלו על פי תקנות האזרח הוותיק וזכאים גם להטבה דומה על פי חוק, פסיקה, הסכם או נוהג יקבלו את ההטבה בשיעור הגבוה יותר.

מה צריך לדעת על השינויים באופן שבו נקבעו קצבאות הזיקנה?

במרץ 2018 הועלו שיעורי קצבת הנכות. לפיכך, אנשים שהיו זכאים בעבר לקצבת זקנה לנכים על סמך עדכוני הכנסה וסכום קצבה ואינם זכאים עוד, עדיין זכאים להטבות מגופים שונים. כמו כן, אנשים שהוכרו כנכים פחות מ-90 יום לפני שהגיעו לגיל פרישה לא יהיו זכאים לקצבת נכות ובהמשך לקצבת זקנה לנכים, גם בקביעת אי כושר של 100%. בהבנת המעבר מקצבת נכות לקצבת זקנה עבור נכים, יש חשיבות מכרעת להבנת מספר גורמים, לרבות תנאי הזכאות הבסיסיים, תהליך הבקשה וההטבות המוצעות.

מה ההבדל בין סוגי קצבאות שאפשר לקבל מביטוח לאומי?

לגבי דרישות הזכאות, היבט חשוב שיש לקחת בחשבון הוא ההבדל בין גובה קצבת הנכות שהתקבלה לפני הפרישה לבין קצבת הזקנה הניתנת לאחר הפרישה. כאשר האחרון קטן מהראשון, זכאים המוטבים לקצבה משלימה, ויוצרים קטגוריה מיוחדת של קצבת זקנה לנכים. לעומת זאת, כאשר נסיבותיו של המוטב משתנות והם אינם עומדים עוד בתנאים לתוספת תלויה הקשורה לקצבת נכות, מתבצעת מעבר לקצבת זקנה רגילה במידה והדבר מספק סכום כולל גבוה יותר, בהתחשב בהכללת תוספי בן/בת זוג/ילדים.

מה מאפיין את תהליך הגשת הבקשה לקבלת הקצבה?

תהליך הגשת הבקשה נועד להיות פשוט, כאשר טפסים נשלחים על ידי המוסד לביטוח לאומי כחודש לפני הפרישה. שיטות חלופיות להגשת בקשה זמינות במקרה שהטפסים אינם מגיעים לנמענים, כמו פנייה למוקד הייעודי או גישה לטופס מקוון. ערוצים מרובים אלו שואפים להבטיח את הנגישות והנוחות של המוטבים בהגשת תביעותיהם.

היתרונות של ההטבות בקבלת הקיצבה

מגוון ההטבות המוענקות למקבלי קצבת זקנה לנכים הוא מקיף, לרבות הנחות בשירותים, סיוע בשכר דירה והקלות בביטוח בריאות. מעניין לציין שבתרחישים בהם מוטבים זכאים להטבות דומות הן על פי תקנות האזרח הוותיק והן ממערכת כללים אחרת, הם יקבלו את ההטבה בשיעור הנוחים יותר, מה שמבטיח תמיכה מרבית.

גם לשינויים במדיניות, כמו העלאת שיעורי קצבת הנכות במרץ 2018, הייתה השפעה על המוטבים. למרות שחלק מהפרטים איבדו את הזכאות לקצבת זקנה לנכים עקב שינויים אלו, הם עדיין הורשו לקבל הטבות מארגונים שונים. עם זאת, ישנם חריגים לזכאות, במיוחד למי שמקבל קביעת נכות זמן קצר לפני הפרישה. אנשים כאלה עלולים לגלות שהם מוחרגים הן מקצבת הנכות והן מקצבת הזקנה לנכים, גם אם נקבעה אי כושרם כ-100%.

מה עושים אם נדחית הבקשה לקבלת הקיצבה?

כדי להצליח להגיש בקשה לקצבת זקנה לנכים, על המוטבים לבצע תהליך ברור הכולל הגשת תביעה, המתנה לאישור וקבלת תשלומים. חשוב לציין, במקרה של דחיית תביעה, ניתן להגיש ערעור המדגיש את השקיפות וההוגנות של המערכת.

שאלות ותשובות

מה קורה כאשר קצבת הזקנה של אדם קטנה מקצבת הנכות שקיבל בעבר?

הפרט יקבל קצבה משלימה.

 כיצד יכול אדם להגיש בקשה לקצבת זקנה לנכים?

באמצעות הגשת טופס תביעה ששולח המוסד לביטוח לאומי כחודש לפני שהגיע לגיל פרישה. במידה והטופס לא התקבל, הם יכולים לפנות למוקד או למלא טופס מקוון.

מהן ההטבות למקבלי קצבת זקנה לנכים?

הנחות על חשבונות חשמל, סיוע בשכר דירה, תשלום דמי ביטוח בריאות בסכום מינימלי ותעריפים מוזלים על שירותי בזק.

 מה קורה אם אדם נקבע כנכה פחות מ-90 יום לפני שהגיע לגיל פרישה?

אותו אדם אינו זכאי לקצבת נכות ובשל כך לקצבת זקנה לנכים, גם אם נקבעה לו 100% נכות. 

נגישות

סובל ממחלה או פציעה? ייתכן ומגיע לך כסף רב!
השאר פרטים לבדיקת זכאות

מעוניין להוציא תו נכה?

בדיקת זכאות ללא עלות! קבלו תשובה תוך 15 יום!